Monday, February 16, 2009

The PPSMI Issue 1

I'm very sure lately you guys came across the PPSMI (Pengajaran - Pembelajaran Sains & Matematik Dalam Bahasa Inggeris) issue. The latest (yesterday - 15/02/09) was the police report by one NGO - stating that the PPSMI was against "Perlembagaan Malaysia & Akta Pelajaran 1996".
What have you got to say?
Frankly, I think you have every right to say something about it because it involves (directly @ indirectly) you guys. You are the person who experience it - not others (NGOs), so give your response @ feeling through this blog.
-Pak G-
Nota:
I'll try to write about my feeling later.

5 comments:

  1. I think the PPSMI should be cancel because we have our own language,Bahasa Melayu.We are in MALAYSIA!dont act like we are all "mat saleh"

    ReplyDelete
  2. I think the PPSMI should be carried on. Because if this program is cancelled, students all over Malaysia will have more trouble trying to catch up on their studies in BM.
    This is not about ditching our own language, this is about how we can carry on our studies easily in SCIENCE and MATHS when we are accepted into the university(overseas).
    PPSMI is not executed to improve the English language but it is executed to improve science and maths in all students as english is the lingua franca.

    ReplyDelete
  3. Guna ja apa yang ada
    jangan membazir..
    just maintain
    extra money leh donate for gaza..
    dapat pahala.:)

    ReplyDelete
  4. Bagi saya,PPSMI telah membuatkan pelajar² di MALAYSIA makin pening..
    Mula² belajar dalam bahasa melayu,kemudiannya ditukar ke bahasa Inggeris dan selepas itu,timbul pula isu untuk mengajar mata pelajaran sains dan matematik dalam bahasa melayu..
    Personally,I think,pengajaran mata pelajaran Sains dan Matematik seharusnya diteruskan dalam bahasa Inggeris seperti yang disebut oleh 'Èхįľěď [Hafiz]²'..
    Jika ditukar ke bahasa Melayu,perkara ini akan menyukarkan pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran tersebut oleh kerana sebutan dan istilah yang digunakan di dalam bahasa Inggeris berbeza dengan bahasa Melayu..
    Hal sebegini tentulah tidak membawa kesan yang besar bagi pelajar² intelek,tetapi bagi pelajar² yang agak kurang menyerlah dalam pelajaran sudah tentu tidak dapat 'catch up' dengan pelajaran tersebut....

    -----------------------------------------------
    Saya sengaja jawab dalam bentuk karangan :)

    ReplyDelete
  5. Salam... personally HZ☺93™ aku tak stuju sgt2 ngan ko... ha..ha..(We are acting like we are a mat salleh)... lucu la ko ni...ok la tak semestinya kita guna BI kita akan lupa bahasa kita...ok ko masih mude.. nanti bile ko masuk universiti..nanti ko akan rase betapa bagus nya kerajaan buat cam ni...sbb apa ku cakap cam tu...sbbbnya nanti ko akan tengok hampir 90% buku kat uni. semuanya dlm BI..and ade certain terms in science terutamanye...yg mungkin ko tak paham walaupon BI ko power...And aku bagi satu lagi contoh kat ko...aku skang tinggal kat rusia... and for your information... org rusia ni dia org terlalu sombong dan angkuh dengan apa yg lepa ada...bagus la jugak sbb mereka setia kat negara.but at certain aspect.. ko kene tau yg lepa ni.. tak disukai oleh negara lain dan dipandang rendah...let say kalo lepa pi melancong kat negara len... lepa ni memang memanjang kena halau.. daripada tempat membeli belah ... sbbnya lepa hanya tau berbahasa rusia..tidak kah hang sebagai rakyat malaysia.. bangga kalo setiap orang tau lebih daripada 2 bahasa... adakah ngan mengetahui bahasa inggeris.. kita akan lupa akan adat melayu kita??? aku rasa tak....kalo hang tak caya.. hang pi tanya cikgu hang yang lahir dalam lingkungan 1957-1960 dan ke atas yang dulunya besekolah aliran Inggeris...lepa ni lagi terok...semua subjek dalam Bi (termasok la sejarah) kecuali Bm dan Agama... tapi many of them yang aku kenal semuanya masih mengekalkan adat2 kemelayuan... For example.. cikgu hang sorang yg bernama Cikgu Fauzi(cikgu aku dulu)... dia tu merupakan antara orang yg dari sekolah aliran Inggeris...and kalo hang nak tau dia akan pastikan semua anaknya pakai kopiah dan berbaju melayu lengkap ngan butang dan bersetakan kain songket waktu raya..walaupon dia tak sempat nak pakaikan utk diri dia sendiri.. and one more thing aku rase.. Bm dia lagi power daripada hang... aku bagi tau hang ni base on pengalaman aku sebagai tikus putih dalam rancangan PPsmi... and aku thanks Che Det sbb buat benda ni utk aku...and as a result.. aku tak mengalami susah dalam subjek2 aku di universiti...ok lah ko maseh muda..and banyak lagi yang ko maseh perlu pikirkan.... kalo ko nak sembang banyak lagi add aku kat zakwanfauzi@yahoo.com... ok and tolong kirim salam aku kat cikgu Fauzi

    ReplyDelete